Loading...
InterviewsUncategorized

Midge Ure opgelucht, maar ook bezorgd

De Britse zanger/gitarist Midge Ure komt voor vier optredens naar ons land. De tournee die vanwege covid diverse keren moest worden uitgesteld, draait eindelijk op volle toeren. Maar de tijden blijven somber, stelt hij vast.

Goedgeluimd meldt Midge Ure zich in de zoommeeting. Hij heeft zo’n tien shows in Engeland en Duitsland achter de rug – de Voice & Visions Tour loopt als een tierelier. Midge is in topvorm, zijn band klinkt fantastisch en de setlist – een mix van Ultravox- en solohits – is om van te smullen. Maar ondanks de opluchting van het eindelijk weer kunnen optreden, klinkt bezorgdheid door in zijn stem.

“Natuurlijk is het geweldig om weer op pad te zijn, maar voor de muziekindustrie zijn het barre tijden. Het valt niet mee om de mensen het huis uit te krijgen”, constateert Ure. “De pandemie heeft er huismussen van gemaakt. Ze laten hun eten thuis bezorgen, kijken Netflix en zijn de weg naar de theaters en podia helemaal kwijt. De bezoekersaantallen vallen niet mee, maar ik was het thuiszitten zat en wilde koste wat het kost weer op tournee.”

De voormalige frontman van Ultravox, die begin jaren tachtig met Vienna en Dancing With Tears In My Eyes wekenlang de hitlijsten aanvoerde, beseft dat het tij niet mee zit. “We maken een uitzonderlijke periode mee: de naweeën van covid, Brexit, de oorlog in Oekraïne, de gestegen energieprijzen. Ik begrijp heel goed dat men nu voor de keuze staat: kan ik de gasrekening nog betalen als ik een kaartje voor een popconcert koop?”

Als geen ander weet Midge Ure hoe het is om op te groeien in een gezin waar de eindjes nauwelijks aan elkaar geknoopt kunnen worden. “Ik ben geboren in een achterstandswijk nabij Glasgow en bij ons was het bittere armoede. Doordat ik in de muziekwereld terecht ben gekomen, heb ik me daaraan kunnen ontworstelen. Een kwestie van geluk. Daarom wil ik de mensen graag iets teruggeven door middel van mijn muziek.”

Ure heeft echter meer gedaan dan dat. Want hoe groot het contrast tussen zijn schamele jeugd en leven als zanger van een flamboyante rockband ook werd, zijn achtergrond verloochende hij nooit. Hij bleef oog houden voor de minder bedeelden en verleende zijn medewerking aan vele liefdadigheidsactiviteiten. Sommige zette hij zelfs op, zoals het memorabele Band Aid/Live Aid project. Samen met Bob Geldof nam hij de organisatie op zich, resulterend in het door Ure gecomponeerde Do They Know It’s Christmas? en het legendarische concert in Londen en Los Angeles.

“Bob vertelde over de hongersnood in Ethiopië en vroeg of we samen iets konden opzetten. Dat begon met Do They Know… een nummer waarvoor Bob de tekst had geschreven en ik de muziek. Het is allemaal een beetje in elkaar geflanst, maar we wilden een eigen nummer schrijven zodat de opbrengst in zijn geheel naar het goede doel zou gaan. We belden collega-artiesten die bijna allemaal hun steentje wilden bijdragen. Het plan was om honderdduizend pond bij elkaar te brengen voor Ethiopië. Uiteindelijk is het meer dan duizend keer zoveel geworden.”

Ure heeft het succesvolle kerstnummer niet opgenomen in de liedlijst van deze tour. Zelf vindt hij het niet een van zijn beste liedjes, al was de impact ervan gigantisch. Nee, de hoofdmoot van de Voice & Visions Tour wordt gevormd door songs van de Ultravox-albums Rage In Eden en Quartet. “Voor de tijd met Ultravox had ik al in verschillende bands gezeten, na die tijd ben ik een solocarrière begonnen. Maar de acht tussenliggende jaren met Ultravox waren cruciaal voor mij.”

De band uit Londen bestond al een aantal jaren toen Midge Ure erbij kwam. “Ultravox was toen op sterven na dood. Ze waren gedropt door hun platenmaatschappij en hadden een enorme schuld. Nou, dat was een lekker begin”, lacht hij nu.

Maar dankzij zijn inbreng kreeg de formatie weer kleur op de wangen en scoorde het met Vienna een wereldwijde hit. Hoewel die single getrokken werd van het gelijknamige album, vindt Ure de twee platen die daarna uitkwamen beter. Rage In Eden werd opgenomen in de studio van Conny Plank, de Duitse meesterproducer van onder meer Kraftwerk, terwijl de opvolger Quartet tot stand kwam onder de hoede van niemand minder dan Beatles-producer George Martin.

Ure is van mening dat de donkere, synthetische sfeer van Ultravox volop tot leven komt met zijn huidige tourband, Band Electronica. Zijn uitstekend geconserveerde stem maakt het authentieke geluid compleet.

“Ik heb geen geschoolde stem en doe nooit oefeningen of warming ups. Soms speel ik op zo’n 80s festival en dan hoor ik collega’s als Tony Hadley van Spandau Ballet inzingen met allerlei toonladders, haha. Nou, mij niet gezien. Ik loop gewoon het podium op en ga los.”

Midge Ure wordt weer serieus als het over Dear God gaat, het openingsnummer van de tour. “Dat heb ik midden jaren tachtig geschreven. Ik ben geen religieus type, maar dat lied is toch een soort gebed. Het gaat over het zootje wat we van de wereld hebben gemaakt. Inmiddels zijn we zo’n veertig jaar verder en kijk om je heen. We zijn niets opgeschoten. It’s a crazy time.”

Midge Ure is te zien: Metropool Hengelo 20/10, Victorie Alkmaar 21/10, Fluor Amersfoort 22/10, Boerderij Zoetermeer 23/10.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *