Loading...
Interviews

Sloper, nieuwe start voor drumveteraan

Foto Hugo Thomassen

De koning is dood, leve de koning. Golden Earring is ophouden te bestaan, maar met Sloper stapt Cesar Zuiderwijk een nieuw rockleven in.

Een samenloop van omstandigheden noemt hij het. Cesar Zuiderwijk, drummer van ’s lands grootste rockband Golden Earring, kijkt er nog steeds met verbazing op terug. Terwijl plannen werden gesmeed voor de komende shows van de Earring, zette hij met Mario Goossens de eerste stappen in wat Sloper zou gaan worden. Een rockband met twee drummers. Gewoon een leuk projectje erbij.

Goossens, slagwerker bij de Belgische rocktrots Triggerfinger, had Zuiderwijk benaderd. Of hij zin had in iets anders. Een paar covers samen oefenen. Al gauw sloten een zanger en gitarist zich aan – voordat ze het beseften tekenden zich de contouren af van een heuse band. En juist op dat moment werd bekend dat met de ziekte van gitarist George Kooijmans er een eind kwam aan het bestaan van Golden Earring.

“Stom toeval”, merkt Zuiderwijk op. Hij kijkt vanuit zijn huis de tuin in. Het regent. “Mario en ik waren al een tijdje met Sloper bezig. Even leek het erop dat de wegen van Earring en Sloper parallel zouden gaan lopen. Dat de een ’s middags op een festival zou spelen en de ander ’s avonds. Dat zou wat zijn geweest zeg. Ik was dan mijn eigen voorprogramma geworden.”

Maar het liep dus anders. Sloper kwam voor Zuiderwijk niet naast, maar in plaats van de Earring. Een geluk bij een ongeluk.

Een nieuwe start voor een 73-jarig drumbeest. Het klinkt als een fantasieverhaal, maar voor Zuiderwijk is het pure realiteit. “Ik kan het nog, dus waarom zou ik stoppen met drummen? Het is geweldig om met die jonge gasten te spelen. Fysieke ongemakken? Nee joh, ik heb nergens last van. Drummers die kampen met blessures hebben gewoon een verkeerde techniek.”

Zo heel piepjong zijn de andere drie ‘slopers’ (Mario Goossens, de Vlaamse gitarist Fabio Canini en de Engelse zanger-gitarist Peter Shoulder) overigens niet, alhoewel het leeftijdsverschil tussen Zuiderwijk en de rest toch zo’n dertig jaar omvat. Maar het is de gedeelde passie voor stevige rockmuziek, gepeperde riffs en vette drums die Sloper tot een massief geheel maakt.

In augustus verscheen het debuutalbum Pulverise waarop die passie in dertien verwoestende tracks fraai tot uiting komt. Hoewel de heren aanvankelijk experimenteerden met covers, stapten ze al rap over op zelf gepende songs. Een proces dat als vanzelf liep.

“We hebben die plaat zonder al te veel moeite gemaakt. Alles liep van een leien dakje. Omdat we alle vier schrijven, hadden we binnen de kortste keren een verscheidenheid aan nummers tot onze beschikking. We hebben nu al voldoende materiaal voor een volgend album.”

Ook Zuiderwijk leverde een belangrijke bijdrage in het schrijven van de songs. Een wereld van verschil met zijn rol in Golden Earring. “Voor de Earring heb ik nooit geschreven. We hadden een duidelijke taakverdeling: Barry (Hay) en George schreven de nummers, domweg omdat zij daar beregoed in waren. Ik wilde daar niet tussen zitten. Maar met Sloper kreeg ik een kans die ik met beide handen heb aangepakt.”

Daarmee ontdekte de drummer een nieuw talent in zichzelf. In de oefenruimte stapelden de ideeën zich op. Het nummer Painting Open Windows ontstond uit een bluesshuffle die Zuiderwijk inzette. Maar ook op tekstueel terrein boorde hij een niet eerder ontdekte bron aan.

“Ik had eigenlijk nog nooit liedteksten geschreven. Ook dat deden Barry en George altijd. Maar ik vind het fantastisch om te doen. De corona-periode heeft daarin wel bijgedragen. Het is een tijd geweest waarin je tot jezelf kwam en je gedachten kon ordenen. Een perfect moment om teksten te schrijven.”

Er moet wel een boodschap in verweven zijn, zegt Zuiderwijk. “Het zijn geen liefdesliedjes die ik schrijf. Ik wil de mensen graag iets meegeven, zoals in Painting Open Windows en Learn To Love.”

Zuiderwijk schreef ook de tekst voor The Thin Line, een lied over ziekte en dood. Het leven als een koorddans – een draad waar ieder mens zomaar vanaf kan kukelen. Het lied heeft sinds de ziekte van George Kooijmans een bijzondere betekenis gekregen. “Ja, dat klopt. De tekst gaat echter over een Earring-fan die mij jarenlang als chauffeur door het land heeft gereden. Hij werd ziek en overleed. Maar de tijd leert dat het op meer mensen betrekking kan hebben. Helaas.”

Sloper mag een band zijn met twee drummers, Pulverise is geen drumalbum geworden. “Dat wilden we voorkomen, die platen zijn alleen verteerbaar voor drummers. Mario en ik zijn geen slagwerkers die graag willen laten horen wat ze allemaal kunnen. Daar heb je er genoeg van. Bovendien moet je het allemaal niet te ingewikkeld maken, in de loop der jaren ben ik steeds simpeler gaan spelen. Dat is ook veel relaxter.”

Uiteraard was het wel even zoeken naar de juiste balans tussen de twee. “Ik had dit nooit eerder gedaan. Mario en ik zijn in het diepe gesprongen, maar het werkt. Je moet elkaar de ruimte gunnen en waar het kan je moment pakken. Dat maakt ieder optreden weer enerverend.”

Sloper is te zien: Doornroosje Nijmegen 24/10, Burgerweeshuis Deventer 30/10, Metropool Enschede 31/3, Ribs & Blues Raalte 5/6, Zwarte Cross Lichtenvoorde 14-17/7.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *