“In de jaren zeventig speelden we vaak in oude Victoriaanse zalen. De akoestiek was daar altijd geweldig. Met de mobiele studio van The Rolling Stones namen we onze optredens op en mede dankzij het levendige publiek leverde dat een aantal sfeervolle registraties op. We hadden de luxe te kunnen kiezen uit tientallen songs die opgenomen waren op verschillende locaties”, aldus Andy Powell over de totstandkoming van het livealbum Live Dates van de Britse rockband Wishbone Ash.
Aanstaande zondag speelt Wishbone Ash haar best verkochte album integraal in de Zwolse poptempel Hedon. Ruim veertig jaar na dato zullen karakteristieke krakers als Blowin’ Free, The King Will Come, Phoenix, Jail Bait en Throw Down the Sword een nagenoeg uitverkochte zaal in een ijzeren greep houden. De unieke mix van progressieve rock, jazz, blues en folk voortgedreven door een dubbele gitaarbezetting groeide destijds uit tot een voorbeeld voor gitaarbands als Lynyrd Skynyrd, Thin Lizzy en Iron Maiden.
De 65-jarige Powell is het enig overgebleven bandlid uit de roemruchte begintijd. De andere oerleden Martin Turner, Steve Upton en Ted Turner hielden het in de loop der jaren voor gezien. Helemaal zonder slag of stoot verliep dat niet. Met name Martin Turner verzette zich tegen de alleenheerschappij van Powell, die eind jaren negentig alle rechten van de band naar zich toe wist te trekken. Als Martin Turner’s Wishbone Ash voert de verbitterde muzikant een wanhopig achterhoede gevecht.
Wishbone Ash is nog steeds actief in de studio. Twee jaar geleden verscheen het beslist niet onaardige album Blue Horizon. Powell: “Natuurlijk hebben we het stempel ‘classic rock’ opgedrukt gekregen, maar in feite hebben we altijd onze ogen en oren open gehouden. Stilistisch zijn we ruimdenkend gebleven. Wellicht is dat de reden dat we het zo lang hebben volgehouden.”
Wishbone Ash is te zien in Hedon Zwolle, zondag 10 januari.