Loading...
De Keuze Van Erik Krebbers

Jazzfanaten met een missie

Bas van Lier en jules Deelder Pers foto

‘Jazz is. Jazz leeft. Gebeurt. Beweegt. Jazz neemt. Jazz geeft.’ In een stotende cadans ontvlamt de bijna tweehonderdvijftig woorden tellende hommage van Jules Deelder aan de jazz. De strak gekapte nachtburgemeester van Rotterdam steekt zijn waardering voor de tetterende muziekstroming niet onder stoelen of banken. En in zijn adoratie gaat Deelder zover, dat hij in een ander, politiek volstrekt incorrect gedicht onze in slaven handelende voorouders dankt voor de bijdrage die zij hebben geleverd aan de ontwikkeling van de jazz. Een originele, maar ook gedurfde gedachte.

Met Hammondorganist Bas van Lier vormt Deelder momenteel het gelegenheidskoppel De Deeldeliers. Enkele maanden geleden sloten de twee zich met een aantal bevriende jazzmusici voor een nacht op in de Bullet Sound Studios in Nederhorst den Berg. Daar lieten zij hun improvisaties de vrije loop. De resultaten werden vlot daarna gepresenteerd: een elpee, een film en een clubtour. Naar verwachting krijgt het project komend najaar een vervolg met een tournee langs de theaters.

In de studio nabij Hilversum, waar in het verleden een bonte stoet aan artiesten als Corry Konings en George Baker, maar ook Lenny Kravitz en Prince hun platen opnamen, ging het er ongedwongen aan toe. Niets moest, alles mocht. De achtenvijftig minuten durende film die over de sessie werd gemaakt, toont hoe de heren al improviserend hun muzikale ideeën in elkaar laten schuiven. En waar het verbale wonder zijn poëtisch verbindende teksten doorheen vlecht. Zelfs meer dan dat. Deelder draait, spreekt en drumt. Ja, zingt zelfs.

De sax-sectie lijkt met Hans Dulfer, Benjamin Herman en Boris van der Lek oververtegenwoordigd, maar De Deeldeliers hebben zich op die manier wel verzekerd van de medewerking van de vaderlandse jazzelite.

Op de plaat – uiteraard uitsluitend op vinyl verkrijgbaar – opent het gezelschap met de soepel swingende track The Chase. De Hammond B3 van Van Lier is de smeerolie in de sax-motor die door slagwerker Erik Kooger flink op zijn staart wordt getrapt. Een zalige, up-tempo instapper. De toon lijkt gezet, maar niets is minder waar. In het aansluitende Blues On Tuesday nemen de Deeldeliers alweer gas terug. ‘Geen geld. Geen vuur. Geen speed.’, sombert Deelder in een traag voortslepend bluestempo. Het zit hem kennelijk niet mee, die doordeweekse dag. ‘Geen brood. Geen Tijd. Geen wiet.’ En zo volgt een hele opsomming waar het allemaal aan ontbreekt. Grappig genoeg klinken Deelders staccato ingezette vocalen steeds zangeriger naarmate het lied vordert.

Even verderop lijkt de blues hem nog nadrukkelijker aan te zetten tot zang-technische experimenten. St. James Infirmary is een bluessong waarin Deelder in een niet geheel accentloos Engels steeds zwieriger uithaalt. Met vibrato en al. Het zijn toeren die op de lachspieren beginnen te werken, maar niet de indruk mogen wekken dat De Deeldeliers hun missie niet serieus zouden nemen. En om het evenwicht te herstellen, laten instrumentale nummers als I Fall In Love Too Easily en You Don’t Know What Love Is horen, dat de luisteraar toch echt te maken heeft met een stel bevlogen jazzfanaten.

‘Jazz was. Jazz is. Jazz blijft.’, voorspelde Deelder in zijn al aangehaalde ode aan de jazz. Aan de Deeldeliers zal het niet liggen.

De Deeldeliers zijn te zien: Boekhandel Praamstra Deventer 15/3 om 17.00 uur en het Burgerweeshuis Deventer 15/3 om 21.00 uur.

Ook interessant deze maand:

  • Mister and Mississippi, Burgerweeshuis Deventer 21/3 – Rustig en folky, tikkeltje zweverig viertal, dat elkaar kent van de Herman Brood Academie in Utrecht. Inspiratie is de muziek van Bon Iver, Sigur Rós en Fleet Foxes. Hun specialiteit: ijle, meerstemmige indiepop, die met name door Blaudzun-liefhebbers gewaardeerd zal worden.
  • IAMX, Gigant Apeldoorn 29/3 – Deze maand verschijnt het vijfde album van de extravagante Engelse cult-act. Het blijft raadselachtig waarom IAMX in de ons omringende landen een grotere populariteit geniet, dan in ons nuchtere en koele kikkerlandje. Te excentriek, te exceptioneel?
  • Ewert and the Two Dragons, Odeon Zwolle 30/3 – Band uit Estland met twee platen op haar conto. (In The End) There’s Only Love was een megahit voor het Baltische kwartet, dat met regelmaat naar ons land kwam, maar nu voor het eerst te zien is in Zwolle. In het theater nog wel.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *