In de herfst van het vorig jaar dook de band Color Reporters op als support van Heartless Bastards en Racoon. Ook was het vijftal te zien op het Let’s Get Lost festival in thuisstad Zwolle. Wie toen een paar nummertjes mee pikte, hoorde de potentie van Color Reporters. Harmonieuze samenzang in een bedding van verfijnde popliedjes, daar verraste de band de min of meer toevallig aanwezige bezoekers mee. Het was daarom uitzien naar het eerste album.
Afgelopen donderdag werd in de kleine, volle Hedonzaal de titelloze debuutplaat gepresenteerd. De twaalf albumtracks kregen in de liveset van een uur aanvulling van een drietal covers, waaronder Bled White van Elliott Smith (uit die tekst viste het verantwoordelijke schrijversduo Bas Wilberink en Bertolf Lentink de bandnaam) en It’s Only Natural van Crowded House. En hoewel ze gepend zijn door hooggewaardeerde songwriters, staken die liedjes toch een beetje bleek af bij het eigen werk van Color Reporters.
Want vooral het achter elkaar gespeelde Better Luck Next Time, Even The Bad Ends Badly en End Of Seas vormden een hoogstaand compositorisch trio. De speelse ritmiek, americana-twist of zwoele bossanovacadans gaf de muziek in dat blokje telkens een andere invalshoek. Ook het sterke Clarity overtuigde, maar haalde ook prominent de Beatle-mania van Wilberink en Lentink naar boven.
De invloed van Lennon en McCartney was continu aanwezig. In samenzang, maar ook in het gitaargeluid borrelden tijdens het hele optreden de klankkleuren uit het Liverpool van de jaren zestig omhoog. Daarmee waaide de wind niet uit een verkeerde hoek, maar overdaad kan schaden. En dat zou jammer zijn. Color Reporters heeft genoeg kwaliteit in huis om een onafhankelijker koers te varen.
Gezien: Hedon Zwolle 13/3.
Nog te zien als support van Racoon: Utrecht 13/4, Groningen 16/4, Tilburg 22/4, Amsterdam 24/4.