Wereldwijd verkocht hij miljoenen platen. Als zanger van The Babys en Bad English bestormde hij de hitladders, maar ook solistisch beleefde John Waite piekmomenten. Die successen liggen inmiddels onder een dikke laag stof. Maar Waite is nooit weggeweest van het podium. Zijn nieuwe tournee is onlangs van start gegaan en binnenkort verschijnt het livealbum In Real Time.
Zijn Engelse tongval klinkt onmiskenbaar door in de antwoorden die hij geeft. Hoewel zanger John Waite sinds jaar en dag in de VS woont, verloochent hij zijn Britse afkomst niet. Momenteel verblijft hij in de buurt van zijn management in Nashville, maar als het even kan gaat hij terug naar huis. Terug naar zijn familie in Lancaster.
“Ik was er in december nog, tijdens die hevige sneeuwval”, vertelt Waite. “Het viel niet mee om er te komen en te vertrekken, maar ik had het er voor over. Amerika is mijn woon- en werkplaats, Europa is mijn thuis.”
Met zijn toenmalige band The Babys trok Waite ruim dertig jaar geleden voor het eerst de oceaan over. Isn’t It Time en Everytime I Think Of You werden er grote hits, net als in Europa. Als soloartiest bereikte hij met Missing You zelfs de bovenste plek van de The Billboard Hot 100. “Amerika is een gigantisch land. Het is een enorme markt en je kunt er altijd spelen als je wilt”, verklaart de 54-jarige zanger zijn verblijf daar. “De muzikanten waarmee ik speel zijn allemaal Amerikaanse staatsburgers.”
Waite heeft, zoals hij het zelf uitdrukt, een puike band om zich heen verzameld. “Het zijn dezelfde jongens waar ik de liveplaat mee heb opgenomen. Keyboards zul je er niet tegenkomen. Het is een gestripte band. Een echte, hardcore rockbezetting.” Dat klinkt opmerkelijk uit de mond van de zanger, die zijn grootste verdiensten ontleent aan gladgepolijste producties als When I See You Smile. “Natuurlijk heb ik verschrikkelijk veel platen verkocht”, reageert hij als door een adder gebeten, “maar ik ben er nooit opuit geweest om grote verkoopcijfers te scoren. Het gebeurde gewoon. Ik haat al die bands die muziek als ‘big business’ beschouwen en elkaar kopiëren. Nee, ik noem geen namen. Maar je weet wel welke ik bedoel.”
Je moet John Waite nageven dat zijn laatste studioalbum Downtown: Journey Of A Heart (uit 2007) niet overloopt van commerciële ambities. Het geluid is authentiek en de countryinvloeden geven de schijf een onverwachte klankkleur. Bluegrass-ster Alison Krauss geeft de remake van Isn’t It Time een extra dimensie, de Dylan-cover Highway 61 Revisited schuurt aangenaam over de trommelvliezen.
“Mijn volgende cd gaat weer helemaal anders worden”, voorspelt de schijnbaar onvermoeide zanger. “Iedere John Waite-plaat moet een eigen ‘twist’ hebben. Of mijn fans dat kunnen waarderen? Al is het er maar eentje, dan is het de moeite al waard.”