De komende drie maanden toert pianiste Iris Hond met haar voorstelling ‘Bewogen’ door het land. Het is een theaterconcert met een kwetsbaar levensverhaal en bijzondere levenslessen, zegt ze.
“Ik denk dat dit de laatste keer wordt dat ik op deze manier mijn persoonlijke verhaal vertel.” Iris Hond kijkt naar buiten. Op het kale marktplein in haar woonplaats Hilversum lopen voorbijgangers voorovergebogen tegen de wind in. De herfst werpt zijn schaduw vooruit.
“Volgend jaar wil ik een clubtour doen”, gaat ze verder, “dan ga ik groot uitpakken. Maar tijdens deze voorstelling wil ik echt met het publiek in contact komen. Bewust heb ik gekozen voor wat kleinere zalen. Met muziek en verhalen wil ik thema’s aansnijden waar mensen zich in kunnen herkennen. Bovendien stel ik me kwetsbaar op, waardoor er een verbondenheid ontstaat met de bezoekers.”
De klassiek geschoolde pianiste – Iris studeerde summa cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag – ging een jaar geleden voor het eerst met ‘Bewogen’ op pad. Daarmee lijkt het of het programma op herhaling gaat, maar een reprise mag je het niet noemen.
“Vorig jaar heb ik maar een paar solovoorstellingen gedaan. Ik was vaker met mijn band op tournee. Voor deze show heb ik nieuwe liedjes geschreven, ook worden andere elementen toegevoegd. Zo komt er nu een gast mee, een bijzondere muzikant die me heel dierbaar is. Nee, meer wil ik daar niet over zeggen.”
Weer kijkt Iris uit het raam. Iets niet willen zeggen, dat is haar eerder overkomen. Zoals het zwijgen over de tijd in Den Haag. Ze was nog maar een prille tiener toen ze onder de hoede kwam van een man met slechte bedoelingen. De getalenteerde muzikante werd misbruikt en belandde na een vlucht uit het pleeggezin in het daklozencircuit. En zoals nu over de mysterieuze gast in haar voorstelling, hield ze ook destijds de kaken stijf op elkaar. Jarenlang hadden vrienden en familie geen idee wat Iris had meegemaakt.
Het liefst had ze haar komende tournee een andere naam gegeven. Maar alles was al geregeld. Ook goed. “Home was een mooie titel geweest”, verzucht ze. “Of misschien Music For Shelter.” Onlangs heeft ze een stichting met die naam opgericht, de Music For Shelter Foundation. “De tijd dat ik dakloos was heeft me de ogen geopend. Iedereen heeft behoefte aan een thuis. Aan geborgenheid. Ik heb het zelf ondervonden, als dakloze wil je gezien worden. Ik voel me nog steeds verbonden met die groep. Sowieso met mensen die het, om wat voor reden ook, minder hebben. Voor hen wil ik er zijn. Met mijn stichting wil ik kwetsbare groepen in contact brengen met muziek. Niets is zo heilzaam als muziek.”
Geen leven zo contrastrijk als dat van Iris Hond. Haar leven als dakloze staat haaks op de glamourwereld van de rock ’n roll waarin ze zich later zou begeven. Via Ilse DeLange kwam Iris in contact met bewierookte Amerikaanse producer en liedschrijver Patrick Leonard. De man die de grootste hits voor Madonna schreef en werkte met popiconen als Bon Jovi, Fleetwood Mac en Elton John, was onder de indruk van de schone pianiste en haar muziek. Hij nodigde haar uit om naar Los Angeles te komen. Daar ging een wereld voor Iris open.
“In mijn jeugdjaren luisterde ik weinig naar popmuziek. Ja, Marco Borsato vond ik wel mooi. Misschien ook omdat mijn vriendinnen dat vonden. Maar verder… Dat veranderde toen ik bij Patrick in Los Angeles ging wonen. Hij had een enorme vriendenkring. Louter topartiesten. Ik maakte kennis met Leonard Cohen met wie ik een bijzondere vriendschap opbouwde. Ook ontmoette ik Roger Waters van Pink Floyd. Ik had nog nooit van hem gehoord, Pink Floyd interesseerde me niks. Neem haar eens mee en laat haar eens wat van je muziek horen, had Patrick gezegd. Dat deed Roger. Je begrijpt dat ik zwaar onder de indruk was.”
“Op een avond zei Patrick dat we met een beroemde gitarist uit eten gingen. Extra leuk omdat hij oorspronkelijk uit Nederland kwam. Ik had werkelijk geen idee wie de man was, maar begreep wel dat hij Eddie heette en in de grootste stadions had opgetreden. In het restaurant werd hij regelmatig door handtekeningjagers belaagd. Ik vroeg hem hoe het toch kon dat hij in Amerika zo beroemd was, maar in Nederland niet. Hij lachte vriendelijk. Geen idee, was zijn antwoord.”
Toen Iris het verhaal over Eddie Van Halen aan haar vader vertelde, steeg een homerisch gelach op. “Ik heb Eddie direct daarna een bericht met excuses gestuurd.”
Iris Hond is te zien: Hardenberg 4/10, Zwolle 9/10, Dronten 13/10, Deventer 18/10, Apeldoorn 7/11, Putten 15/11, Kampen 18/11, Enschede 28/11, Doetinchem 14/12.