Na een tournee langs theaters en festivals duikt Wende deze maand de clubs in met haar bewierookte programma Mens. De show is daarvoor ‘enigszins verbouwd’.
Vrijwel onherkenbaar loopt Wende Snijders door de straten van Amsterdam. Ze oogt sportief: joggingbroek, sweater, capuchon op. Een bijna jongensachtige uitstraling. In gezwinde pas gaat ze op zoek naar een geschikte stek voor een gesprek. Ze lijkt gehaast, die avond staat immers haar derde clubshow alweer op het programma. Maar eenmaal neergestreken in een rustig etablissement, neemt ze alle tijd.
“De eerste twee clubshows gingen goed”, zegt ze onder het genot van een kop hete thee met gember. “De voorstelling Mens heb ik natuurlijk al vaak gedaan, maar voor deze tour hebben we de vorm en inhoud enigszins verbouwd. Er zijn nummers toegevoegd en er zitten nieuwe visuele effecten in. Het is echt heerlijk om te doen.”
Wende is van vele markten thuis. Eerder deze week stond ze nog in het Concertgebouw met Die sieben Todsünden van Kurt Weill en Bertolt Brecht. Dat is toch wel andere koek dan de rumoerige zalen in het popcircuit. “Maar dat maakt het voor mij zo interessant. Ik vind het mooi om die verschillende werelden te ontmoeten en te ontdekken. Het houdt mij fris.”
“Er wordt me vaak gevraagd: wat maak jij nou precies? Is het chanson, elektronica, pop, rock of theater? Het is het allemaal, luidt dan mijn antwoord. Toen ik twee jaar geleden begon met het project Mens wilde ik een combinatie vinden tussen theater en pop. Passend in Carré én Paradiso.”
De voorstelling Mens startte in 2016 als theatertournee, pas dit jaar verscheen het album. Een bijzondere volgorde. Meestal verschijnt eerst het album en volgt dan de tour. “Dat was financieel gezien ook handiger geweest”, erkent Wende met een glimlach. “Platen verkoop je vooral tijdens optredens. Toch heb ik bewust voor deze aanpak gekozen. Ik voel me namelijk een concertmaker. Mens heeft gaandeweg vorm gekregen. Natuurlijk begint alles met het schrijven van een liedje, maar de volgorde waarin je die liedjes zet, is allesbepalend. Centraal staat de vraag: hoe ben ik mens tussen allemaal mensen? Wat zijn onze angsten en onvermogens? Door de nummers goed te rangschikken kun je de mensen daarin meenemen en hun gedachten daarover te laten hebben.”
Nu is er dus de clubtour. Geen primeur overigens, vorig jaar heeft ze met Mens al op een aantal poppodia gestaan. Zelfs festivals als Down The Rabbit Hole en Huntenpop namen Wende op in hun programmering.
“Dat zijn geweldige ervaringen. Je merkt dat ook daar onze aanpak aanslaat, dat een programma als Mens festivalwaardig kan zijn. De mensen staan er echt voor open. Op Down The Rabbit Hole heeft de organisator wel goed gekeken hoe je het verantwoord in het blokkenschema kunt wegzetten. Zo is het publiek voorgemasseerd door het thema ‘mens-zijn’ in de dagen ervoor aan de orde te laten komen. En een uur voor mijn optreden heeft dj Joost van Bellen de festivalgangers compleet los laten gaan.”
In haar muzikale benadering kiest Wende voor een elektronische route. Tijdens de tour staan producers Yan en Ludowic haar bij. “Dat zijn mijn grote helden. Samen met hen heb ik het album geproduceerd en de theatertour gedaan. Ik zing en speel piano, zij hebben op het podium hun eigen elektronische biotoop. Ik hou van die synthetische geluiden, helemaal in contrast met de akoestische warmte van een stem of piano. Daar zit een bepaalde spanning in. In Berlijn heb ik bij de opnames van mijn voorlaatste album Last Resistance ontdekt dat synthesizers ook heel emotioneel kunnen klinken. Ik vind het een spannend gegeven dat je met die apparaten emoties als woede, liefde of geilheid kunt oproepen.”
De ambiance in een popzaal is anders dan in theater volgens Wende. “Ieder terrein heeft zijn eigen regels en wetten. In het theater was Mens hermetisch van opzet. Ik greep de bezoekers als het ware bij de keel. Er was geen ruimte voor applaus. Ik wilde een benauwde, particuliere sfeer creëren die paste bij de thematiek. Tijdens de clubtour wil ik naar een collectieve ervaring toewerken. Er is meer lucht. Ik communiceer vaker met het publiek en deel de vragen en gevoelens die ik heb. We leven in een wereld waarin weinig ruimte is voor emoties. Mensen hebben behoefte aan herkenbaarheid en verbinding. Dat zie je terug als er uit volle borst meezingen wordt met een lied als Mens Durf Te Leven.”
Wende: Mens Clubtour. Te zien: Doornroosje Nijmegen 8/11, Metropool Hengelo 17/11, Hedon Zwolle 23/11, Luxor Live Arnhem 25/11.