Loading...
Interviews

Het mirakel van The Flower Kings

Foto Bert Treep

De Zweedse progrockband The Flower Kings bestaat een kwart eeuw en viert dat met het nieuwe album Waiting For Miracles. Dat het zover mocht komen is een wonder, beseft ook oprichter Roine Stolt.

Vanuit dat perspectief heeft de voorman van The Flower Kings er nog niet naar gekeken. Maar nu je het zegt, ja, het is een mirakel dat er een nieuwe plaat ligt. Vier jaar geleden leek het immers gedaan met de band – Roine Stolt ging voor een solo-avontuur. Het liep echter anders.

De blondgelokte zanger-gitarist valt sowieso van het ene wonder in het andere. Gisteren nog ging hij lelijk onderuit met zijn fiets en hield daar een pijnlijke hand aan over. Bij een gitarist gaan in zo’n geval alle alarmbellen rinkelen. Dus vandaag even een bezoekje aan de dokter gebracht. Niks gebroken gelukkig, de komende tournee van The Flower Kings loopt geen gevaar.

Maar goed, 25 jaar The Flower Kings, wie had dat gedacht? “Ik niet”, antwoordt Stolt stellig. “Muzikanten die lang met elkaar optrekken, krijgen te maken met het moment waarop ze zich gaan afvragen: ‘En nu?’ Sleur is namelijk iets dat je te allen tijde wilt voorkomen, daarom leek in 2015 de tijd rijp om er een punt achter te zetten. Daar waren we het allemaal over eens.”

Wat is er in de tussentijd veranderd? “We hadden ons op allerlei verschillende projecten gestort, ieder deed zijn eigen ding. Maar toen kwam onverwacht het aanbod voor een tour door Zuid Amerika. Aanvankelijk leek me dat niks, maar ik begon toch te twijfelen. Ik polste de bandleden Hasse Fröberg en Jonas Reingold, zij reageerden direct enthousiast . Daarna ging het snel.”

The Flower Kings ontstaat in de jaren negentig. Thuisbasis is het Zweedse Uppsala. De naam wordt ontleend aan 18e eeuwse stadgenoot en botanicus Linnaeus, in zijn streek beter bekend als de ‘bloemenkoning’. Muzikale inspiratie putten de mannen uit het progressieve rockidioom van de jaren zeventig: Pink Floyd, Genesis, Frank Zappa en vooral Yes. Het Zweedse clubcircuit valt als een blok voor de symfonische muziek van The Flower Kings.

“Dat was een mooie tijd”, herinnert de zestiger zich, die daarvoor al ruim twintig jaar in diverse bands had gespeeld. “Geld interesseerde ons geen hol, we focusten ons volledig op de muziek. Als band wilden we ons blijven ontwikkelen. We probeerden telkens nieuwe instrumenten uit, waardoor het geluid steeds voller werd. Met zijn vieren stonden we op het podium en klonken als een orkest van twintig man.”

In ruim twintig jaar komen er twaalf albums uit de koker van The Flower Kings. Buitenlandse successen blijven niet uit. Maar dan wordt toch de stekker eruit getrokken. Tot de ene tournee. “De optredens in Mexico, Brazilië en Argentinië gaven ons nieuwe energie. Dat kwam mede door twee jonge gasten die nieuw in de band waren: toetsenist Zach Kamins en drummer Mirkko DeMaio. Er ontstonden zelfs plannen voor een nieuw album.”

Sinds vorige maand ligt Waiting For Miracles in de platenbakken. De opnames zijn gemaakt in de studio van voormalig Abba-coryfee Benny Andersson. “We wilden de plaat dicht bij huis opnemen. De studio van Benny ligt in Stockholm, een uurtje rijden van Uppsala. We kregen de beschikking over een ruimte met een fantastisch organisch geluid, maar ook over vintage instrumenten als een Hammondorgel, mellotron en een grand piano.”

“In de jaren zeventig luisterden we natuurlijk naar al die progrockbands, maar ik had ook veel respect voor Abba. Ik vond hun producties geweldig. De mix van catchy melodieën en vernuftige orkestraties maakten indruk op mij. Ha, in een omgeving waar alleen Pink Floyd en Frank Zappa op de draaitafels lagen, werd me dat niet in dank afgenomen.”

Tegenwoordig is de interesse voor de ‘moeilijke’ en ‘intellectuele’ rockmuziek weer groeiende, volgens Roine Stolt. Voor de hoogtijdagen moet je meer dan veertig jaar terug in de tijd, toch heeft de stroming na de punk en new wave revolte opnieuw voet aan de grond gekregen. Mede dankzij bands als The Flower Kings.

“We zien meer jongeren in de zaal. Zij zijn geïnteresseerd in muziek en pluizen alles uit. Dan komen ze vanzelf bij groepen als Emerson, Lake & Palmer terecht. Of bij Electric Light Orchestra. Van Kurt Cobain is bekend dat hij een groot fan was van King Crimson, om maar wat te noemen. Ik vind de muziek van de jaren zeventig nog altijd actueel. Neem een willekeurige plaat van Yes, ze klinken allemaal even fris en subliem.”

Roine Stolt heeft zin in de tournee die in deze maand door Europa voert. Al is er wel een kleine tegenvaller te incasseren. “We zouden samen met de Nederlandse progrock-trots Kayak op pad gaan, maar helaas kampt oerlid Ton Scherpenzeel met gezondheidsklachten. Zo zonde, ik vond Kayak en The Flower Kings een prachtige affiche. Ik ben al jaren fan van Kayak: hun plaat Royal Bed Bouncer heb ik grijs gedraaid. Ik hoop dat Ton er weer snel bovenop is, zodat we in de toekomst alsnog een paar shows kunnen doen.”

The Flower Kings is te zien: Burgerweeshuis Deventer 6/12.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *