Drie jaar geleden keek Daniel Gildenlöw de dood recht in de ogen. Een microscopisch kleine, vleesetende bacterie vrat het pezige lichaam van de zanger bijna het graf in. Over een onderwerp voor het nieuwe album hoefde hij niet lang na te denken.
De videoclip bij Meaningless, de eerste single van het album In The Passing Light Of Day, spreekt boekdelen. Bizarre beelden uit een mortuarium, stemmige scenes van een ter aarde bestelling – ja, de 43-jarige Daniel Gildenlöw stond in 2014 oog in oog met Magere Hein. Het verwerken van die ervaring leverde hem en zijn band Pain of Salvation een monumentaal album op.
“Het idee voor In The Passing Light Of Day is in het ziekenhuisbed ontstaan”, laat Gildenlöw weten. Daar moet hij namelijk weken in verblijven. Aanvankelijk kunnen de artsen het euvel niet vinden, terwijl de pijnen in het lichaam steeds helser worden. Onderzoeken, antibiotica, operaties – Gildenlöw doorloopt het hele medische circuit. “Het was belangrijk dat de artsen zo snel mogelijk de juiste diagnose stelden, anders zou het fataal kunnen aflopen. Als je zoiets te horen krijgt, gaan er allerlei gedachten door je heen. Heb ik mijn kinderen wel gedag gezegd? Stel dat… Dan blijkt ineens hoe belangrijk het gezin voor je is.”
De artsen redden Gildenlöw, hij herstelt en heeft een overdosis aan inspiratie opgedaan voor een Pain of Salvation album. De Zweedse formatie kan zo haar voorliefde voor conceptplaten blijven continueren.
Al sinds zijn elfde is Daniel Gildenlöw actief in de muziek. Zijn eerste bandje heet Reality, een naam die een aantal jaren blijft rondzoemen in de contreien rond Stockholm. Daarna wordt Reality veranderd in Pain of Salvation. Aan de muzikale kwaliteiten van Gildenlöw wordt niet getwijfeld, maar de progressieve-rock-koers die de band vaart, vindt nauwelijks aansluiting bij de grunge en alternatieve rock trend van de jaren negentig.
Toch laat Pain of Salvation zich niet zo makkelijk in een hokje duwen. De invloeden waaieren breed uit en de band staat open voor experiment. Fans haken daardoor af en aan. Soms is het geluid heavy en metal georiënteerd, soms is het barok en theatraal. Niet alleen de fanschare is aan sterke wisselingen onderhevig, ook de bandbezetting vertoont de kenmerken van een duiventil. Gildenlöw is uiteindelijk het enig overgebleven originele lid van Pain of Salvation.
Remedy Lane, het album uit ’02, wordt algemeen beschouwd als een meesterwerk. Leidmotief is het donkere relaas over een funeste seksaffaire. De band weet muzikale clichés te vermijden en werpt zich op als een van de belangrijkste vernieuwers in het progrock genre.
Thans is Pain of Salvation op tournee met het loodzware materiaal van In The Passing Light Of Day. De liefhebbers van het eerste uur kunnen hun geluk niet op. De sound is stevig en legt de nadruk weer op de gitaar. Gildenlöw: “Het is lang geleden dat ik een gitaarsolo heb ingespeeld. Eerlijk gezegd werd ik een beetje moe om naar het gepiel van mezelf te luisteren. Nu kan ik dat weer aan.”
Pain of Salvation is te zien: Hedon Zwolle, zondag 16 april.