De bezoeker van de 22e Lowlands-editie moet natuurlijk een kijkje nemen bij Fink (lees: Het opgeschaalde geluid van Fink). Toch rijst de vraag: wordt 2014 het jaar van Lowlands? Die kans is minimaal. Het jaar is nog lang, maar Pinkpop lijkt met die eer aan de haal te gaan. En dat komt niet alleen door het – achteraf wel erg overgewaardeerde – optreden van The Rolling Stones, maar ook vanwege het hoge Lowlands-gehalte van de Pinkpop-programmering. Het blijft eeuwig zonde dat Arcade Fire de gang naar Landgraaf maakte, in plaats van het meer passende Biddinghuizen.
Scepsis over Lowlands 2014 sijpelde overigens in januari al door. Het festival dat de afgelopen jaren binnen twee uur uitverkocht, bleef op de eerste voorverkoopdag met een respectabel aantal kaarten zitten. De hogere entreeprijs, de plots opgevoerde pittige parkeerkosten en eerste (teleurstellende) namen Skrillex en Queens of the Stone Age hielpen de ticketverkoop niet vooruit. Pas vier maanden later waren alle kaarten aan de man gebracht. “Het hyperige is eraf”, constateerde festivaldirecteur Eric van Eerdenburg.
Opvallend was het Mojo-initiatief om het eigen Lowlands te gaan beconcurreren met het nieuwe ‘zusterfestival’ Down The Rabbit Hole. Natuurlijk was dat bedoeld om de strijd aan te binden met het ook al in die vijver vissende Best Kept Secret, maar het is de vraag of Mojo zich met deze actie niet zelf in de voet schiet. Die ongebreidelde ‘festivallisering’ maakt de spoeling voor Lowlands alleen maar dunner.
Nu ligt er dan het volledige Lowlands programma. En dat kan niet tippen aan de ijzersterke edities van de afgelopen jaren. Natuurlijk valt er weer een hoop te ontdekken, maar grote aansprekende trekkers zijn op één hand te tellen. The National en Portishead zijn gelauwerde acts op een festival, dat met Blaudzun, Kaiser Chiefs, Kensington, The Kik, Volbeat en Triggerfinger verdacht vaak op safe speelt.
Maar vooruit, van de nieuwe lichting zijn Jungle (hypnotiserende funk uit Londen), Janelle Monáe (appetijtelijke mix van cabaret, hiphop, rock en soul), Temples (het neo-psychedelische antwoord uit het Verenigd Koninkrijk op Tame Impala en Jacco Gardner), Young Magic (elektronische droompop), Sam Smith (Engelse soulzanger met een hoog stembereik), Chet Faker (R&B en soul geïnfecteerde elektronica) en Sleaford Mods (ongepolijste punkrap uit Nottingham) verplichte kost.