Het grootste alternatieve popfestival van Oost-Nederland gaat het roer omgooien. De unieke locatie aan de Luttenbergerweg bij Hellendoorn wordt nog beter benut, de aankleding van het terrein krijgt een facelift en in de avond zal het festival langer doorgaan. Bovenal wil Dauwpop zich nadrukkelijk onderscheiden van andere evenementen door een kwalitatief hoogstaand programma neer te zetten.
“Dat moet goed nieuws zijn voor de echte popliefhebber”, zegt Frank Satink. Samen met Rob Telgenkamp is hij de drijvende kracht achter het festival dat inmiddels aan zijn negentiende jaargang toe is. Wat ooit begon als een feestje op Hemelvaartsdag met wat lokale bandjes en een paar honderd bezoekers, is uitgegroeid tot een gerenommeerd evenement met nationale en internationale pop- en rockacts. Dit jaar zelfs met als headliner Kaiser Chiefs, de Engelse indierockband die vorig jaar nog prominent aanwezig was tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen.
Een jaar geleden had Dauwpop het moeilijk. Het bezoekersaantal, dat de jaren ervoor de tienduizend ruimschoots oversteeg, viel vies tegen. “Klopt”, beaamt Satink, “de crisis, het grote aanbod aan festivals en wellicht ook de line-up waren debet aan de tegenvallende ticketverkoop. Daarom zijn we eens goed bij onszelf te rade gegaan: wat zijn de kernwaarden van ons festival? En daar waren we snel uit. Dauwpop is een stoer festival op een schitterende locatie, waar sfeer, beleving en goede muziek hand in hand moeten gaan.”
De bezinning van de organisatie heeft geleid tot een nieuwe opzet. Het Dauwpopterrein is compacter geworden en de mogelijkheden van het bosrijke gebied worden beter benut. “We gaan dieper het bos in. Je vindt er, verscholen tussen de bomen, de King King (het podium waar opkomende artiesten te zien zijn) met daarnaast de Dancekuil. Aan de voorzijde, direct achter de entree, wordt de Jack Daniel’s Barn geplaatst. Een prachtige graanschuur waar in de avond Claw Boys Claw en Vanderbuyst de volumeknoppen lekker open zullen draaien.”
Een speciaal team is belast met de aankleding van terrein. Dat er veel met hout gewerkt gaat worden, is zeker. Ook de belichting zal een grotere rol gaan spelen, nu het festival langer in de avond doorgaat. “Het is een trend die al een tijd geleden is ingezet. Dauwpop trapte in de beginjaren om negen uur in de ochtend af. Later werd het aanvangstijdstip elf uur; dit jaar starten we om twaalf uur.”
Maar hoe fraai het er allemaal ook gaat uitzien, het draait toch vooral om de muziek. En op dat vlak zijn er keuzes gemaakt. “Dauwpop was altijd breed georiënteerd, maar we willen ons onderscheiden met een programma dat meer diepgang biedt. Natuurlijk zijn verschillende stijlen als rock, pop, dance en hiphop aanwezig, maar duidelijk is dat we een alternatievere kant op gaan met dit festival.” Daarmee komt een eind aan de carnavaleske toestanden op Dauwpop. Overbodige flauwekul in de vorm van Duitse schlagers en Nederlandstalige ongein worden zorgvuldig buiten de poort gehouden. Het Enge Bos podium is weliswaar nog aanwezig, maar krijgt dj’s over de vloer die voornamelijk jaren tachtig en negentig hits draaien.
Satink is trots op de lijst met artiesten die hij dit jaar binnen heeft gehaald. Kaiser Chiefs is een grote, gevestigde naam, maar ook Caro Emerald is een interessante boeking. Deze week verschijnt haar langverwachte tweede album The Shocking Miss Emerald. Het optreden op Dauwpop heeft zich heel subtiel tussen de grote shows in de Royal Albert Hall (Londen) en het Concertgebouw in Amsterdam genesteld. Europa ligt voor haar open, dus zo heel vaak zal ze niet in ons land te zien zijn.
Met Kaiser Chiefs, Frank Turner, die volgens Satink de revelatie van het festival gaat worden, Will & The People, Andy Burrows en Therapy? zijn de Britse eilanden goed vertegenwoordigd. Maar ook de Nederlandse inbreng mag er zijn. Kensington, de verrassende winnaar van drie 3FM Awards, de succesvolle dj Don Diablo en onze eigen alternatieve troef Blaudzun tonen aan dat ons land meer te bieden heeft dan alleen Bløf, Racoon en Ilse DeLange.
Dauwpop Hellendoorn, 9 mei aanvang 12.00 uur.
DauwpoprouteVele wegen leiden naar Rome. Natuurlijk, ieder zijn eigen route, maar bestemming Rome zal voor deze krant de Jack Daniel’s Barn zijn. Daar speelt aan het eind van de dag Vanderbuyst. Vintage hardrock door drie mannen met lange, wapperende haren. Terug naar de tijden van UFO, Thin Lizzy en Van Halen.Maar voordat dit eindstation in zicht is, zal een voettocht door het nieuwe Dauwpoplandschap ondernomen moeten worden. Een tocht die gaat beginnen bij Douwe Bob. Benieuwd hoe ‘De beste singer/songwriter van Nederland’ zich zal manifesteren op een festival. Tijdens zijn optreden gaat het alweer vliegensvlug naar De Nieuwe Stempel, een getalenteerd hiphopcollectief uit Raalte. Via Andy Burrows en Blaudzun loopt de route naar de Belgische geheimtip Balthazar. Verfijnde popliedjes op een smakelijke suikerlaag van synthesizer- en gitaarklanken. Op hetzelfde podium staat even later Bökkers, de band van voormalige Voederbietel Hendrik-Jan Bökkers. Hoe Normaal eigenlijk had moeten klinken, hoor je bij dit oer-Sallandse kwartet. Daarna gaat het wandeltempo nog verder omhoog. Even kijken hoe de oudgedienden van Therapy? het ervan af brengen, maar ook het psychedelische wonderkind Jacco Gardner mag niet overgeslagen worden. De garagerock van John Coffey staat in de planning, evenals het sfeertje proeven in de Dancekuil bij Don Diablo en De Kraaien. Uiteraard maken de verplichte nummers Caro Emerald en Kaiser Chiefs onderdeel uit van de Dauwpoproute. |