Volgend seizoen, zo vertelt Erwin Nyhoff, gaat hij het theater in met een programma rond zijn held Bruce Springsteen. Goed idee. Want de bijeengesprokkelde covershow waarmee hij dit weekend in twee theaters te zien is, ademt vooral de sfeer van een onsamenhangend niemendalletje waar urgentie in ontbreekt.
Nyhoffs deelname aan de The Voice of Holland heeft de loopbaan van de gepassioneerde troubadour enigszins uit het slop getrokken. Pijnlijk blijft de constatering dat een artiest met een dergelijke staat van dienst zich heeft moeten onderwerpen aan de grillen van dit dubieuze talentencircus, terwijl het rendement van zo’n media-avontuur ook nog eens van korte duur blijkt. De karig bezette zaal in Steenwijk spreekt boekdelen.
Aan de kwaliteiten van Nyhoff heeft nooit iemand getwijfeld. De geboren Dalfsenaar wentelt zich in de Amerikaanse singer/songwritertraditie alsof hij er vandaan komt. Bruce Springsteen, John Fogerty en Tom Petty echoën na in zijn stem. Daarom is het raadselachtig waarom Nyhoff deze avond een zwalkend beleid voert.
Eigen songs als You Still Think en Take Your Time zijn plaatsbaar in een set waarin Springsteens Johnny 99 en The River de toon zetten. Ook Fogertys A Hundred And Ten In The Shade en zelfs Brown Eyed Handsome Man van Chuck Berry gedijen. Maar met Yesterday (Beatles), Angie (Stones) en Nights In White Satin (Moody Blues) raak je het spoor bijster in een programma dat gaandeweg de kuren krijgt van een op hol geslagen jukebox. Alsof er totaal geen gedachte achter zit.
Het in dialect gezongen He-j ’t Wè Goed Ezeen valt helemaal buiten de boot. Maar het raakt wel een andere open zenuw. Het is het enige nummer waarin Erwin Nyhoff klinkt als Erwin Nyhoff.
POPMUZIEK |
Erwin Nyhoff |
• Gezien: De Meenthe Steenwijk 25/1. Ook Odeon Zwolle 26/1. • Nog te zien: Hoftheater Raalte 15/3, Estrado Harderwijk 23/3. |