Rockzangeressen van het kaliber Sass Jordan zijn zeldzaam. Ondernemend, veelzijdig en ook nog eens gezegend met een dijk van een stem.
Een gesprek met rockchick Sass Jordan is een feestje. Ze praat honderduit en lardeert haar woorden met een schaterende lach. Daarnaast blijkt ze een bruisende geest barstensvol plannen. De 58-jarige Jordan is een ondernemende vrouw die verder kijkt dan haar eigen rockbiotoop.
“Er is zoveel veranderd in de muziekwereld. De tijd van een album uitbrengen en daarna op tournee gaan is allang voorbij. We moeten allemaal op zoek naar nieuwe uitdagingen. Je wordt daarbij teruggeworpen op jezelf. Steun van bijvoorbeeld een platenmaatschappij heb je tegenwoordig niet meer. Maar dat geeft je ook een enorme vrijheid.”
Dat was in de periode toen Sass Jordan opkwam wel anders. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig boekte ze haar eerste successen met de albums Tell Somebody en Racine. De single Make You A Believer werd een grote hit, evenals als het duet Trust In Me dat ze samen met Joe Cocker opnam voor de film The Bodyguard met Kevin Costner en Whitney Houston. Met haar rauwe stemgeluid vestigde Jordan haar naam in het rockcircuit, maar van een definitieve doorbraak naar het grote publiek is het nooit gekomen.
Anno nu zijn optredens razend belangrijk voor Jordan. Niet voor niets komt ze deze maand voor vijf shows naar Nederland. “Dat vind ik heerlijk om te doen. Zeker in jullie land. Weet je dat jullie het lekkerste leidingwater van de hele wereld hebben? Ik kan me daar iedere keer weer over verbazen.”
Het contact met de fans heeft een hoge prioriteit, maar zakenvrouw Jordan begrijpt dondersgoed dat de schoorsteen niet alleen daarvan kan roken. “Het streamen van muziek levert wel wat op, net als de muziek die gebruikt wordt op tv of in films en commercials. Maar het blijft knokken in deze wereld.”
Sinds kort heeft Sass Jordan zich op een compleet nieuw terrein gestort. Wijnbouw. “Jahaa, ik ben wijnboerin”, klinkt het extatisch. “Ik heb een eigen wijnmerk op de markt gebracht: Kick Ass Sass. Rood en wit. Geweldig toch? Totaal iets anders dan wat ik tot dan toe heb gedaan.”
Ze vertelt er enthousiast over, maar toch… Muziek blijft haar allergrootste liefde. Ondanks de moeilijke tijden in de muziekindustrie borrelen alweer nieuwe ideeën bij haar op. “Ik heb overwogen met hulp van een crowdfundingsactie een nieuw album te produceren. Maar van dat idee ben ik afgestapt. Deze tijd leent zich niet meer voor het maken van een heel album. Daarom heb ik het Big Noise Project gelanceerd.”
Zoals veel artiesten omarmt Jordan nu ook het digitale tijdperk. “Het plan is om telkens een lied op te nemen met muzikanten uit alle hoeken van de wereld. Ik denk bijvoorbeeld aan Ierse musici, Aziatische, Nederlandse of Afrikaanse. Het lijkt me een uitdaging om een brug te slaan tussen rock en wereldmuziek. De nummers zullen worden geplaatst op een digitaal platform, waardoor het een continu ontwikkelend kunstproject wordt. Globalisering in de kunst, de mogelijkheden zijn onbegrensd.”
Tot nu toe heeft ze nog geen exotische contacten gelegd, maar dat is zo gepiept zegt ze. “Dat is het mooie van internet, je kunt gemakkelijk interessante mensen benaderen.” De kans dat Jordan voor dit project in zee gaat met collega rockzangeressen is nihil. “Haha nee, die zijn er namelijk niet. Echt, ik zou niemand weten. Er zijn zat goede zangeressen, maar niet in de rockmuziek. Een rockchick moet ballen hebben en dat mis ik vaak. Aretha Franklin, Chaka Khan en Amy Winehouse bewonder ik enorm, zij hadden echter geen rockstemmen. Tina Turner misschien. Maar verder? Van die galmende opera-achtige stemmen in de gothicrock moet ik helemaal niks hebben. Vreselijk vind ik dat. Natuurlijk is dat ook een kwestie van smaak.”
Wellicht komt er nogmaals een samenwerking met Foo Fighters. Vier jaar geleden dook Jordan onverwacht op tijdens een show van Dave Grohl en zijn club om Stay With Me van Rod Stewart & The Faces te zingen. Hoe kwam dat zo? “Hun drummer Taylor Hawkins is ooit bij mij in de band begonnen. In ’94 hebben we samen een groot festival in Nijmegen gedaan: Nijmegen Mega Rock Experience met onder meer Aerosmith. Na die tour werd hij én mijn gitarist gevraagd voor een andere band. Die moest een nieuwe, totaal onbekende artiest begeleiden: Alanis Morissette. Nou ja, je weet hoe het haar is vergaan. Net als Taylor, een geweldige carrière. ”
Klinkt daar een klein beetje kinnesinne in door? “Nee joh. Ik ben altijd een cultartiest gebleven en ik heb daar vrede mee. Stel dat ik een ster van wereldformaat was geworden – ik denk niet dat ik dat had overleefd. Zo’n uitputtend leven, zonder enige vorm van privacy, dat lijkt me een hel. Ik vind het prettig om redelijk anoniem over straat te kunnen gaan. Dit leven past bij me.”
Sass Jordan: Luxor Live Arnhem 9 mei, Metropool Hengelo 12 mei.