Virtuozer dan in Outcry kun je het amper krijgen. Het nummer bevindt zich ergens halverwege de set van de formatie Dream Theater. Waanzinnig is het ingenieuze samenspel van Jordan Rudess (toetsen), John Myung (bas) en gitaarmirakel John Petrucci. Wonderlijke loopjes, onverwachte wendingen, complexe passages – je kunt niet anders zeggen dan dat de progressieve metalband uit New York imponeert met deze onweerstaanbare demonstratie van techniek.
Gekscherend wordt het genre waarin Dream Theater zich begeeft wel ‘moeilijke muziek’ genoemd, maar daar valt weinig op af te dingen. De ingewikkelde kruisbestuiving tussen pakweg Yes en Metallica is geen licht verteerbaar goedje. Opmerkelijk is daarom de grote populariteit die de band wereldwijd geniet. De drukke IJsselhal is daarvan het zoveelste bewijs. Hele gezinnen zijn naar Zwolle afgereisd om Dream Theater aan het werk te zien, de stevige ticketprijs van zestig euro ten spijt.
Vorig jaar verscheen het album A Dramatic Turn Of Events, het eerste zonder ‘founding father’ Mike Portnoy. Zijn plaats achter de drumkit is ingenomen door Mike Mangini, die tijdens deze tour alle ruimte krijgt om zich te laten zien. In een vesting van toms en bekkens moet Mangini links en rechts om zich heen slaan om de duivelse grillen van Petrucci en co te kunnen bijbenen. Maar hij doet dat met verve.
Eigenlijk heeft de band maar een zwakke schakel: zanger James LaBrie. De man mist ieder charisma, maar werkelijk vreselijk zijn de galmende uithalen die tal van songs bijna om zeep helpen. Helemaal vervelend wordt het als LaBrie zijn liefde voor ballads niet kan onderdrukken. Het akoestisch intermezzo met The Silent Man en Beneath The Surface is klef, maar het zeikerige The Spirit Carries On doet gewoon afbreuk aan al het moois van even daarvoor.
Gezien: IJsselhallen Zwolle 1/2