Symfonische metal als exportproduct

Foto Sandra Ludewig

In eigen land is de naamsbekendheid van Delain minder groot dan pakweg die van Ilse DeLange of Kensington. Toch heeft de symfonische metalband meer likes op Facebook dan die twee. Veel meer zelfs. Wat is hun geheim?

Als Martijn Westerholt op de afgesproken plaats binnen komt lopen, heeft hij zijn mobiel aan het oor. In het Engels staat hij iemand te woord. Het gaat onder meer over ticketsales. “Deze week maken we een aantal Europese optredens bekend”, licht Charlotte Wessels toe. “In Parijs, München en Londen. Het zijn shows die we na onze lentetour door de VS en Canada gaan doen.”

Vraag een willekeurige Nederlandse band wat hun droom is. Het antwoord is steevast: toeren in het buitenland, het liefst in Amerika. In de meeste gevallen blijft het bij een droom, maar voor Delain is het business as usual. De band behoort tot de top van meest geboekte NL-acts in het buitenland.

Westerholt richtte Delain begin deze eeuw op, nadat hij vanwege de ziekte van Pfeiffer moest stoppen als toetsenist bij Within Temptation. In Charlotte Wessels vond hij de zangeres die precies paste bij het geluid dat hij in gedachten had. “Zware gitaren, bombastische orkestraties, extreme contrasten, dat is de muziek waar ik van houd”, verduidelijkt hij. “Charlotte werd onze zangeres, maar dat had net zo goed een zanger kunnen zijn.”

Hoe dan ook, Delain liftte mee op de hausse van female fronted metalbands waarin Within Temptation richtinggevend was. Die hoogtijdagen zijn allang voorbij. Veel bands kapten ermee of leiden inmiddels een marginaal bestaan. Zo niet Delain. De formatie blaakt van energie. “Natuurlijk is de hausse allang voorbij”, bevestigt Westerholt, “maar wij hebben ons daar nooit iets van aan getrokken. We maken muziek die wij goed vinden en toevallig is daar een grote markt voor. Nog steeds. Onze fanbase is groot en loyaal. En vooral internationaal.”

Dat dit in eigen land maar weinig wordt opgemerkt, is voor Delain een gepasseerd station. Westerholt: “Daar winden we ons niet meer over op. Nederland is een bekrompen landje. Men heeft geen oog voor wat wij in het buitenland allemaal voor elkaar krijgen. Soms moet ik zo lachen: dan zie ik een band in De Wereld Draait Door die voor heet eerst een tournee gaat doen door Amerika. Alsof het wereldnieuws is. Nou, wij hebben daar al vier keer getoerd. Als headliners, hè.”

Vorig jaar maakte Delain een trip door Amerika langs meer dan dertig steden. “We hebben daar onze eigen apparatuur staan. Opgeslagen bij een fan. Dat is veel voordeliger dan iedere keer alle instrumenten over en weer vliegen. We maken veel gebruik van fan-diensten. Zo hebben we ook iemand die ons in een Nightliner door alle staten rijdt.” Delain is niet alleen een bron van muzikaal talent, maar ook van creatief ondernemerschap.

“Het contact met onze fans is cruciaal”, zegt Wessels. “Na ieder optreden gaan we de zaal in om een praatje met ze te maken. De laatste tijd wordt dat wat moeilijker, omdat de zalen steeds groter worden en de beveiliging intensiever. Maar het blijft een belangrijk punt voor ons.”

In januari en februari is het gezelschap via Rusland, Griekenland en Roemenië naar Italië getrokken. Nu doet Delain enkele optredens in eigen land. Het is een dynamisch leven, zeker voor de blikvanger van de band. “Noem het gerust topsport wat we doen”, zegt de 29-jarige zangeres. “Tijdens een tournee drink ik geen alcohol, ga ik op tijd naar bed en moet ik veel zangoefeningen doen. Dat is echt geen leven van seks, drugs en rock ‘n roll. Je moet er veel voor laten en dat vind ik echt een domper.”

Het succes van Delain maakt echter een hoop goed. Tussen de bedrijven door zitten de bandleden met regelmaat in de studio voor de opnames van een album. Want ook daar wordt voortdurend gezocht naar nieuwe invalshoeken. De laatste plaat Moonbathers is in de metalwereld uitstekend ontvangen. “Toch is onze sound heel divers”, vindt Wessels. “Soms klinken we poppy en soft, een andere keer weer zwaar en hard.” Westerholt: “Het contrast tussen die twee maakt onze muziek interessant. Dat kan wat mij betreft niet groot genoeg zijn.”

Te midden van het zelfgeschreven materiaal van Moonbathers valt de cover Scandal op. Een nummer uit de nadagen van Queen. “Ik was inderdaad sceptisch over die keuze”, geeft Wessels toe. Westerholt schiet in de lach. “Queen coveren is muzikaal zelfmoord plegen. Maar dit was een minder bekende track die ik altijd geweldig heb gevonden. Bovendien heeft het een Delain-vibe, dus ik dacht: waarom niet? We kregen de goedkeuring van Queen-gitarist Brian May. Zo blijven we de fans verrassen. En onszelf eigenlijk ook.”

Delain is te zien: Hedon Zwolle 31/3, Doornroosje Nijmegen 8/4, Randrock Vriezenveen 25/5, Huntenpop Ulft 12/8.

Vindt u dit bericht leuk? Deel het!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *